PÁJAROS DE SOL
2019 – ONGOING
Pajaros de sol (Sun birds) is part of a more extensive visual investigation about the relationships between two cultural and spatial phenomena that, although seemingly far apart, intertwine in multiple ways and provide mutual feedback. Tourism and migration are the two faces of a contemporary globalized world, in which mobility is the top of the iceberg of complex socioeconomic, political, environmental and cultural contexts.
The project focuses on “residential tourism” in the south of Comunidad Valenciana, where some of the populations with the highest rate of foreign residents in Spain are located.
Project selected in the call Cultura Resident 2021 of Direcció General de Cultura i Patrimoni de la Generalitat Valenciana and Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana in collaboration with Las Cigarreras Cultural Center in Alicante.
Project financed with the support of the grant Ayudas a la Creación, Fondo Asistencial y Cultural VEGAP.
Pájaros de sol forma parte de una investigación visual más extensa sobre las relaciones entre dos fenómenos culturales y espaciales que, aunque aparentemente alejados, se entrelazan de múltiples formas y se retroalimentan mutuamente. Turismo y migración son las dos caras de un mundo contemporáneo globalizado, en el que la movilidad es la punta del iceberg de contextos socioeconómicos, políticos, medioambientales y culturales complejos.
El proyecto se centra en el “turismo residencial” del sur de la Comunidad Valenciana, donde se sitúan algunas de las poblaciones con más alto índice de extranjeros residentes en España.
The boom in sun and beach tourism in Spain, which since the mid-70s focused largely on the reception of foreign tourists as an engine of development, has led to the proliferation of an expansive urbanism that, since then until today, has engulfed the local. Three hundred days of sunshine a year, relative socioeconomic stability and the imaginary of a paradise in which to be able to enjoy a better quality of life at low cost, have made the Costa Blanca (among other places on the Spanish coast) a destination desired by many citizens of central and northern Europe. Three axes that continue to be pillars of the claim that is externalized from a territory tailored to whoever can pay it.
The legitimation, of a great social majority, of the tourist process as the only possible alternative for modernization favored the transformation of the symbolic landscape. Through visual representation, currently inseparable from the tourist event itself, an expectation is built at the same time that reality is simplified, trying to reproduce the experience based on that previously configured image. An ideal image that fades as the desired landscape and experience is turned into a marketable, measurable and salable product.
Privatized spaces with restricted access, single-family homes and in many cases the lack of services to access without using a vehicle, respond to a predominant urban model that has also modified the behaviors and ways of relating to the population in these environments. A modification that goes through particular situations from the global point of view in a process in which time, also understood in relation to space, builds new territories. Past and present make up a fragmented scene in which the footprint of capitalism and its ruins become visible.
El auge del turismo de sol y playa en España, que desde mediados de los años 70 centró en gran medida su interés en la recepción de turistas extranjeros como motor de desarrollo, ha derivado en la proliferación de un urbanismo expansivo que desde entonces hasta hoy ha fagocitado lo local. Trescientos días de sol al año, una relativa estabilidad socioeconómica y el imaginario de un paraíso en el que poder disfrutar de una mejor calidad de vida a bajo coste, convirtieron a la Costa Blanca (entre otros lugares del litoral español) en destino deseado por numerosos ciudadanos del centro y norte de Europa. Tres ejes que continúan siendo pilares del reclamo que se exterioriza desde un territorio hecho a medida de quien pueda pagarlo.
La legitimación, de una gran mayoría social, del proceso turístico como única alternativa posible para la modernización favoreció la transformación del paisaje simbólico. A través de la representación visual, inseparable actualmente del propio hecho turístico, se construye una expectativa al mismo tiempo que se simplifica la realidad, intentando reproducir la experiencia en base a esa imagen previamente configurada. Una imagen ideal que se desvanece al convertir el paisaje y la experiencia deseados en un producto de mercado, cuantificable y vendible.
Espacios privatizados con acceso restringido, viviendas unifamiliares y en muchos casos la falta de servicios a los que acceder sin utilizar un vehículo, responden a un modelo urbanístico predominante que ha modificado así mismo los comportamientos y formas de relacionarse de la población en estos entornos. Una modificación que atraviesa desde lo global situaciones particulares en un proceso en el que el tiempo, entendido también en relación al espacio, construye nuevos territorios. Pasado y presente conforman un escenario fragmentado en el que la huella del capitalismo y sus ruinas se hacen visibles.
Originally conceived for the Open Studios of Cultura Resident Alicante, 2021.
Designed for when unfolded it also functions as an exhibition.
192 pag.
Digital printing on paper 165 gr.
Dimensions: 21 x 29,7 cm (closed).
2021
Las Cigarreras Cultural Center. Alicante, Spain.
As part of the Open Studios of the artistic residency Cultura Resident 2021.
Installation with 96 images.
Digital printing on paper 300 gr.
Dimension: 680 x 180 cm.